اهمیت هوش تجاری و سیستم های اطلاعاتی

اهمیت هوش تجاری و سیستم های اطلاعاتی

خانه » کسب و کار - دیجیتال مارکتینگ » اهمیت هوش تجاری و سیستم های اطلاعاتی

هوش تجاری مهمترین نیاز هر کسب و کار، سازمان و شرکت در عصر امروز است.
بازنشر مقاله همه چیز در مورد اطلاعات کسب و کار و سیستم های اطلاعاتی از سایت بیاموزید.

قبل از هر چیز باید خدمات شما عرض کنم که وب سایت Biamozid.com هم متعلق به خود من هست و مقاله با تغییرات در هر 2 سایت وارد شده است.

فهرست مطالب

تجزیه و تحلیل کسب و کار و سیستم های اطلاعاتی چیست؟

در دنیای مدرن امروزی، هوش تجاری به بخش بسیار مهمی از کسب و کارهای امروزی تبدیل شده است.
به دلیل وابستگی زیاد به انواع اطلاعات در کنار فناوری اطلاعات. آنها توانستند تجارت خود را به سرعت گسترش دهند و آن را در بهترین و بالاترین حالت ممکن نگه دارند.
هوش تجاری شامل فرآیندهایی است که یک شرکت برای به دست آوردن درک عمیق‌تر از تجارت خود استفاده می کند.
این فرآیند معمولاً شامل اقدامات زیر است:

  • داده‌کاوی (data mining) 
  • مدلسازی (modelling)
  • تجزیه و تحلیل کسب و کار (business analytics)
  • پردازش و بصری سازی اطلاعات (information processing & visualisation)

کسب و کارها از این عوامل برای تصمیم گیری های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت خود به طور موثر استفاده می کنند.
زیرا اگر این روش ها به خوبی انجام شود، مدیران ارشد سازمان ها را به صورت بسیار عمیق و بلافاصله ملموس و قابل اندازه گیری به ارمغان می آورد.
این دانش عمیق همراه با تصمیمات درست، سرمایه گذاری و موفقیت تجاری را تضمین می کند.
در دهه گذشته، فناوری جهش‌های بزرگی انجام داده است و به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهد تا اطلاعات قابل اندازه‌گیری در مورد آنچه مشتریان می‌خواهند و فکر می‌کنند و فرآیندهای مورد نیازشان را به دست آورند.
امروزه، به لطف فناوری‌های هوش تجاری و سیستم‌های اطلاعاتی، صاحبان کسب‌وکار می‌توانند به راحتی رفتار مصرف‌کننده را شناسایی کنند، ترجیحات آن‌ها را درک کنند، محصول یا خدمات مناسبی را به بازار خود ارائه دهند و مشتریان خود را مانند قبل حفظ کنند.
هوش تجاری تضمین می کند که اطلاعات به دست آمده هدر نمی رود و برای بهبود کارایی و درک رفتار مصرف کننده با جزئیات بیشتر استفاده می شود.
حوزه هوش تجاری تا حد زیادی توسط اعداد هدایت می شود و به آن وابسته است.
متخصصان هوش تجاری ابتدا اطلاعات مورد نظر خود را جمع آوری می کنند، سپس آن را تجزیه و تحلیل و تفسیر می کنند و نتیجه فقط اعداد است.
این اعدادی است که به آنها کمک می کند به نتیجه نهایی خود برسند.
اعدادی که به دست می آورید بسیار گمراه کننده هستند که به راحتی می توانند به تصمیم گیری های مهم و دقیق منجر شوند.
مهارت های مدیریت با مهارت های تجاری خاص مرتبط است. برای استفاده از داده ها برای تصمیم گیری، باید درک خوبی از استراتژی کسب و کار و درک خوبی از پیامدهای تصمیمات خود داشته باشید. به عبارت دیگر، اعداد برای تصمیم گیری های تجاری بسیار مهم هستند.
برنامه نویسی، مدل سازی، تجسم و امنیت پایه های یک سیستم اطلاعاتی قوی هستند.
هر یک از این حوزه ها همانطور که گفته شد نیاز به دانش خاصی از زیر گروه فناوری اطلاعات دارد.
مدیریت فناوری اطلاعات از هوش تجاری و سیستم‌های اطلاعاتی استفاده می‌کند تا کسب‌وکارها به با ارزش‌ترین اطلاعاتی که تاکنون دیده‌اند دسترسی داشته باشند.
این بخش نوظهوری است که فرصت های جدید و هیجان انگیزی را برای علاقه مندان به ایجاد ارتباط بین مشاغل و علم ارائه می دهد.
من با جزئیات بیشتری در مورد تجزیه و تحلیل کسب و کار صحبت خواهم کرد.

هوش تجاری

تعریف هوش تجاری

هوش تجاری فرآیندی است که طی آن شرکت ها از استراتژی ها و فناوری برای تجزیه و تحلیل داده های خاص استفاده می کنند تا تصمیمات بهتری در مورد استراتژی های خود بگیرند.
یعنی شرکت ها اطلاعات دریافتی را نه بر اساس تجربه، بلکه بر اساس اعداد و با استفاده از فناوری های خاص تجزیه و تحلیل و تحلیل می کنند و بر اساس آن تصمیم می گیرند و استراتژی های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت خود را اعمال می کنند.
این به آنها اجازه می دهد تا مزیت رقابتی خود را به طور کامل درک کنند و آن را ایجاد کنند.

هوش تجاری

هوش تجاری چیست؟

تا اینجا در مورد تعاریف و کلیات صحبت کردیم.
از اینجا به بعد، ما قصد داریم شما را به طور کامل با هوش تجاری و سیستم های اطلاعاتی آشنا کنیم.
سیستم های هوش تجاری داده ها را جمع آوری و ذخیره می کنند
در هوش تجاری، مدیریت دانش با تجزیه و تحلیل داده های ذخیره شده ترکیب می شود تا داده های پیچیده و غیرقابل استفاده را به اطلاعات معنادار، ملموس و عملی تبدیل کند.
این نتیجه می تواند درکی را برای رهبران کسب و کار ایجاد کند که به آنها اجازه می دهد تا بر اساس آن به راحتی تصمیمات تاکتیکی، عملیاتی و البته استراتژیک را در سازمان خود اتخاذ کنند.
محیط هوش تجاری شامل فناوری‌ها، برنامه‌ها، فرآیندها، استراتژی‌ها، محصولات و مسائل ویژه‌ای است که برای جمع‌آوری، تجزیه و تحلیل، انتقال و انتشار اطلاعات کسب‌وکار در داخل و خارج استفاده می‌شود.
برای استفاده از هوش تجاری به یک سری تکنیک نیاز داریم که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

هوش تجاری

تکنیک های هوش تجاری چیست؟

تکنیک های مورد استفاده برای هوش تجاری نتیجه گیری و تجزیه و تحلیل داده ها است. برای تجزیه و تحلیل پیش‌بینی کسب‌وکار آماری و احتمالی پیشرفته، برای شناسایی الگوها و پیش‌بینی دقیق رویدادهای تجاری آتی استفاده می‌شود.
گزارش ارائه شده توسط هوش تجاری خطی نیست، یعنی یک چرخه پیوسته و چند وجهی است که با دسترسی به داده ها بررسی می شود.
هوش تجاری دارای عملکردهای مشترکی است که برخی از بهترین آنها در اینجا ذکر شده است:

  • داده کاوی: با استفاده از مجموعه داده های نامنظم بزرگ، از جمله داده های پایگاه داده، آمار و یادگیری ماشین، به طوری که کارشناسان می توانند روندهای مناسب را شناسایی کرده و روابط مناسب بین آنها را بیابند. به عنوان مثال، اطلاعات کلی فروش تمام محصولات دارویی کشور در 5 سال گذشته را وارد می کنند و پس از فرآوری متوجه می شوند که چه محصولاتی، به چه کسانی، کجا، به چه شکل و توسط چه کسانی عرضه می شود.
  • کوئری زدن: اطلاعات و اطلاعات خاصی را از پایگاه داده درخواست می کنند به این ترتیب سازمان ها از ابزارهای پرس و جو در پایگاه داده برای دریافت پاسخ به سوالات خاص استفاده می کنند. این توضیح مفصلی است که از حوصله این ارائه خارج است.
  • آماده سازی داده‌ها: این فرآیند ترکیب، ساختار و سازماندهی داده ها است تا بتوان از آنها برای تجزیه و تحلیل استفاده کرد. یکی از معروف ترین آنها چرخش است.
  • گزارش دهی: فرآیندی است که طی آن نتایج تجزیه و تحلیل داده های تصمیم گیری عملیاتی، مالی و اولیه تهیه و به مدیران ارشد ارائه می شود تا بتوانند تصمیمات نهایی را اتخاذ کنند.
  • بنچ مارکینگ: در این فرآیند، فرآیندهای کسب و کار فعلی و گذشته از طریق روش‌های خاصی به دست می‌آید و سپس همان فرآیند برای رقبا و کل صنعت برقرار می‌شود. مقایسه این دو، بهترین فرصت ها را برای آن صنعت شناسایی می کند.
  • تحلیل توصیفی: در این تابع تمامی داده های یک دوره خاص از گذشته و روند آنها به طور کامل مشاهده و مقایسه می شود. تغییرات مشاهده شده می تواند درک درستی از صنعت هدف را با مدیران ارشد سازمان فراهم کند. به عنوان مثال، آنها روند فروش مکمل های دارویی را در داخل طی 5 سال گذشته مقایسه می کنند، سپس همان روند را برای کل صنعت بررسی می کنند. نمودارها و نمودارهای به دست آمده رشد یا عدم رشد فروش آن محصول خاص را در داخل و خارج سازمان نشان می دهد.
  • تجزیه و تحلیل آماری: پس از تجزیه و تحلیل توصیفی، نتایج برای شناسایی دقیق روندها خوانده می شود.
  • تجسم داده ها: در نهایت، داده های به دست آمده به صورت نمودارها و نمودارهای نهایی برای تجزیه و تحلیل آسان نشان داده می شوند.

در گذشته برخی از این کارکردها به عنوان تحقیقات بازار یا بازاریابی شناخته می شدند.

برای به دست آوردن مهارت های تجاری، به ابزارهایی نیاز داریم که قبلاً آنها را می شناسید.

هوش تجاری

ابزار هوش تجاری (ابزارهای BI) چیست؟

تا به حال با هوش تجاری و سیستم های اطلاعاتی آشنا شده اید.
سیستم های کسب و کار مدرن ابزارهای مختلفی را در اختیار کاربران خود قرار می دهند که می توانید از یک یا چند مورد از آنها برای توسعه کسب و کار خود با توجه به نیاز خود استفاده کنید.
در اینجا به چند مورد اشاره می کنیم:

  • تجزیه و تحلیل تبلیغات: یک فرآیند تحلیلی که برای پاسخ به سؤالات خاص طراحی شده است.
  • پردازش تحلیلی آنلاین (OLAP): یک روش محاسباتی است که پرس و جوهای تحلیلی چند بعدی را امکان پذیر می کند.
  • Mobile BI: نرم افزاری که هوش تجاری دسکتاپ را برای دستگاه های تلفن همراه بهینه می کند
  • زمان واقعی BI: یک رویداد تحلیلی است که از تراکنش های تجاری و مالی استفاده می کند تا اطلاعات فوری و بی درنگ را در اختیار سازمان قرار دهد که کاربران بتوانند به سرعت از آنها استفاده کنند.
  • BI عملیاتی: هوش تجاری عملیاتی، که برخی به اشتباه آن را به عنوان هوش تجاری بی‌درنگ که قبلاً مورد بحث قرار گرفت، یاد می‌کنند، رویکردی تحلیلی برای داده‌های تحویل‌شده در زمان واقعی دارد. شرکت ها از این داده های بلادرنگ برای تصمیم گیری های تولیدی خود استفاده می کنند.
  • SaaS BI: هوش تجاری SaaS یا SaaS BI یک مدل توزیع مبتنی بر محاسبات سرور ابری است که به کاربر اجازه می دهد از ابزارهای لازم در فضای آنلاین میزبانی شده بر روی سرورهای ابری استفاده کند. ابزارهای زیادی در آن وجود دارد که برخی از آنها خدمات تحلیلی مانند داشبورد، گزارش، قیمت گذاری و غیره است که مستقیماً به شرکت ها تحویل داده می شود.
  • OSBI: گفته می شود که ابزارهای هوش تجاری رایگان هستند و برای استفاده نیازی به مجوز ندارند.
  • BI مشارکتی: این ابزار از فناوری برای کمک به سازمان ها و تیم ها برای تصمیم گیری جدید با ادغام هوش تجاری و فناوری های مشترک استفاده می کند. به عبارت دیگر، ابزاری است که فرآیند به اشتراک گذاری دانش کسب و کار را در بین تیم ها ساده می کند.
  • Location intelligence  – LI: ابزارهایی که اطلاعات تجاری را بر اساس جغرافیای مورد نظر ارائه می کنند.
  • Data visualization software: ابزاری است که خروجی آن به جای عددی بصری است تا کاربران بتوانند الگوها و روابط بین آنها را راحتتر ببینند.

علاوه بر ابزارهای هوش تجاری که منتشر شده اند، مواردی نیز وجود دارد که باید از آنها آگاه بود.

هوش تجاری

پلتفرم های هوش تجاری چیست؟

یک پلتفرم تجاری به کسب و کارها اجازه می دهد تا داده های خود را بر اساس برنامه های کاربردی مورد نیاز خود معماری و سفارشی کنند.
این قابلیت سفارشی سازی و ترکیب پرس و جو را برای تحلیلگران برای تولید خروجی نهایی ارائه می دهد.
پلتفرم‌های هوش تجاری امروزه دارای ابزارهای تحلیلی بسیار مدرنی مانند داشبورد و گزارش هستند که به راحتی کاربران را به سمت اهداف نهایی خود راهنمایی می‌کنند.
تمامی این پلتفرم ها دارای رابط کاربری بسیار ساده و جذابی هستند که فرآیند پیچیده هوش تجاری را به ساده ترین شکل ممکن به شما نشان می دهند.
این پلتفرم‌ها می‌توانند به راحتی با انواع پایگاه‌های داده مانند SQL، MySQL و حتی NoSql با قابلیت‌های عالی کار کنند. همچنین، آنها می توانند به راحتی به ابر متصل شوند و از چارچوب Hadoop سرور وب آپاچی پشتیبانی کنند.
Hadoop یک کتابخانه نرم افزاری بر روی سرور وب میزبانی آپاچی است که به برنامه نویسان اجازه می دهد به راحتی داده های بزرگ را پردازش کنند.
به این ترتیب این وب سرور می تواند به دستگاه های زیادی متصل شود و به یک مرکز ذخیره سازی و ذخیره سازی چندگانه تبدیل شود.
به جای استفاده از منابع قدرتمند، منابع مختلف می توانند آنها را پردازش و ذخیره کنند، مانند محاسبات ابری.
برخی از فروشندگان پیشرو پلتفرم های محبوب BI عبارتند از اوراکل، مایکروسافت، IBM و Salesforce.

هوش تجاری

مزایای هوش تجاری چیست؟

تحرک تجاری آنقدر مهم و حیاتی است که بسیاری از شرکت ها در مسیر رشد از آن برای غلبه بر چالش هایی که با آن مواجه هستند استفاده می کنند.
آنها بینش و تصمیم گیری دقیق و قابل اندازه گیری در مواجهه با حجم انبوه داده خواهند داشت.
بنگاه ها با استفاده از هوش تجاری می توانند دید جامعی از داده های موجود در سازمان و صنعت و همچنین بهترین رقبا به دست آورند تا بتوانند تصمیمات مهمی اتخاذ کنند و بر این اساس استراتژی های سازمان خود را تعریف کنند.
هوش تجاری می تواند داده های تاریخی و فعلی را بررسی و تجزیه و تحلیل کند.
این به آنها نشان می دهد که آیا تصمیمات و استراتژی های آنها موفقیت آمیز بوده است یا خیر.
با هوش تجاری، آنها می توانند محاسبه کنند که آیا در مسیر رشد خود سود می برند یا خیر.
آنها می توانند روندها و الگوهای بازار خود را شناسایی کرده و راه را پیش ببرند.
در نهایت، آنها می توانند مناقصه رقابتی را انجام دهند و با دیدی که برای خود و صنعت به دست می آورند، بیشترین سود را ببرند.
برای بسیاری از شما این سوال پیش می آید که بسیاری از موارد گفته شده در مبحث علم داده نیز وجود دارد. در مرحله بعد، علم داده در مقابل هوش تجاری را بررسی می کنیم.

هوش تجاری

بازاریابی تجاری در مقابل بازاریابی علمی

هوش تجاری و علم داده روش هایی برای تفسیر داده ها دارند.
هر دو روش برای حمایت از تصمیمات تجاری طراحی شده اند.
تا کنون، هر دو طرف به سمت رشد و جهت گیری درست کار می کنند.
تفاوت اصلی که این دو را از هم جدا می کند، نوع سؤال و پاسخ آنها است.
اسرار تجاری، داده های گذشته و حال ترکیب، تفسیر و تحلیل می شوند.
اما علم داده می تواند به عنوان یک ابزار هوش تجاری اضافی برای پاسخ به حجم زیادی از اطلاعات و حل پیچیدگی آن بسیار مفید باشد.

هوش تجاری

فرصت های شغلی در هوش تجاری و سیستم های اطلاعاتی

همانطور که گفته شد سیستم های اطلاعاتی و هوش تجاری به سرعت در حال پیشرفت هستند و بسیاری از شرکت ها در تلاش هستند تا مزایا و روش های آن را کشف کرده و سازمان خود را در مسیر درست هدایت کنند.
به همین دلیل است که متخصصان این حوزه می توانند به راحتی در تمامی شرکت ها کار کنند و با کسب دانش و مهارت های لازم، کسب و کار خود را رونق دهند.

 

هوش تجاری

نتیجه‌گیری هوش تجاری و سیستم های اطلاعاتی

همانطور که گفته می شود هوش تجاری و سیستم های اطلاعاتی می توانند مدیریت عالی سازمان را در اتخاذ تصمیمات لازم و صحیح و طراحی و اجرای استراتژی های صحیح با ارزیابی ها و تحلیل های لازم از بازار و عملیات در زمان های خاص یاری دهند.

متخصصان هوش تجاری و سیستم های اطلاعاتی چه می کنند؟

یک متخصص هوش تجاری و سیستم های اطلاعاتی یک تحلیلگر و مترجم کامل داده ها است.
این فرد علاوه بر مهارت های تجاری و نرم افزاری، مهارت های تفسیری و تحلیلی قوی دارد.
او می تواند با راه حل هایی که طراحی کرده است، شرکت را از کار بیاندازد. راه حل های نوآورانه برای چالش های کلیدی پیدا کنید.
یکی از جنبه های اصلی هوش تجاری، داده کاوی است. زیرا فرصت بسیار خوبی برای شناسایی و تحلیل نقاط قوت و ضعف سازمان فراهم می کند.
یک متخصص هوش تجاری و سیستم های اطلاعاتی باید در داده کاوی به خوبی مسلط باشد. او باید بتواند از روش های مختلف برای جمع آوری اطلاعات لازم برای شرکت و ارائه آن به کمک ابزار بصری و مدل سازی استفاده کند.
امروزه شرکت هایی که به دنبال پیشرفت دقیق و استراتژیک هستند، همگی به هوش تجاری و سیستم های اطلاعاتی نیاز دارند.

منبع:  همه چیز درباره هوش تجاری و سیستم‌های اطلاعاتی

برای مطالعه مقالات بیشتر من می‌توانید به وب سایت آموزشی بیاموزید مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.

اگر شما محتوای یونیک و خاص نیاز دارید

و یا برای محصولات خود نیاز به بسته‌بندی دقیق و حرفه‌ای دارید:

گفتگو با Chatgpt

سلام دوست عزیز. چطور می‌تونم کمک تون کنم؟