محتوای مناسب تجربه کاربری یکی از اصلی‌ترین و اساسی‌ترین استراتژی‌هایی است که هر وب سایتی باید به آن توجه کند.

روش‌های اصولی تولید محتوای مناسب تجربه کاربری

خانه » کسب و کار - دیجیتال مارکتینگ » روش‌های اصولی تولید محتوای مناسب تجربه کاربری

محتوای مناسب تجربه کاربری یکی از اصلی‌ترین و اساسی‌ترین استراتژی‌هایی است که هر وب سایتی باید به آن توجه کند.

اگر می‌خواهید کاربران و بازدیدکنندگان‌ شما مدت‌ زمان بیشتری را در سایت سپری کنند و یک تجربه بسیار خوب و دلنشین از محتوای شما داشته باشند، باید توجه داشته باشید که محتوای شما باید برای تجربه کاربری UX نوشته و ارائه شود.

برای شروع ابتدا باید خودمان را در جای کاربران قرار دهیم. ما قصد داریم در مورد یک محصول یا خدمات تحقیق کنیم و اطلاعات درست و کاملی را به دست بیاوریم.

اگر وارد سایت‌های مختلفی شویم و با انبوهی از اطلاعات غیر مفید و طولانی مواجه شویم، خسته شده و آن سایت را رها می‌کنیم.

ما وقتی وارد سایتی شویم که به صورت درست و حساب شده در مورد محصول و خدمات مورد نظر ما اطلاعاتی ارائه کند، پاسخ سوال‌های ما را داشته باشد و از طرفی اطلاعات جانبی بسیار مفیدی را به ما بگوید که شاید خواست ما نبوده ولی برای ما بسیار با ارزش باشند، قطعا دقایقی را میهمان آن سایت خواهیم بود.

چه بسا اگر محتوای ما خیلی با کیفیت و با ارزش باشد، به سایر صفحات سایت هم سری می‌زنیم. بدین ترتیب زمان حضور ما در آن سایت بیشتر می‌شود و این امر باعث اتفاقات بسیار خوبی برای ما خواهد شد.

رعایت و تولید محتوای مناسب تجربه کاربری برای همه صفحات لازم است. اما یکسری از محصولات و خدماتی هم هستند که برای کاربر ما نسبت به بقیه کمی گران‌تر به نظر می‌رسند. در اینجا رفتار کاربر ما کمی فرق می‌کند. این کاربر کمی بیشتر وقت می‌گذارد تا بتواند تصمیم مهم و نهایی خود را بگیرد. در این میان اگر رابط کاربری سایت خوب باشد اما UX خوبی نداشته باشد، کاربر به شدت خسته شده و سایت شما را برای همیشه ترک خواهد کرد. زیرا شما اطمینان ندادید که در حال مطالعه یک محتوای ارزشمندی است که وی را به درک عمیق و درست از مشکل یا محصولش می‌رساند.

فهرست مطالب

چالش مهم برای محتوای مناسب تجربه کاربری

این کدام برندی است که بخواهد خسته کننده به نظر مخاطب برسد؟ قطعا که شما دوست ندارید خسته کننده باشید. 

ما این را درک می‌کنیم، زیرا شما در تلاش هستید برند خود را رشد دهید. 

اما در واقعیت شما فقط باید بتوانید نیازهایی مخاطب خود را درک کرده و سپس به آنها پاسخ درست بدهید.

اگر بدانید مخاطب شما به دنبال چه مشکلی است، قطعا یک قدم به سمت جلو رفتید.

در طی بررسی‌ها و آنالیز‌های بسیار زیاد در وب فارسی متوجه شدم که اگر شما درباره یک موضوع و یا مشکل سرچ کنید، وارد صفحاتی می‌شوید که بسیار شیک و مرتب طراحی شده‌اند، اما محتواهای بسیار زیاد و صفحه پرکن دارند.

مثلا من درباره ویژگی یک محتوای خوب در گوگل سرچ می‌کنم. بعد وارد سایت‌های اول گوگل می‌شوم. فکر می‌کنید با چه چیزی مواجه می‌شم؟ مقدمه‌های طولانی، توضیحات اضافی و وقتی که واقعا از من گرفته می‌شود تا یک درک درست از محتوا داشته باشم. کمی که مطالعه می‌کنم، متوجه می‌شوم که وقت من در حال تلف شدن است. چرا؟ محتوای خیلی خوب و کامل است، اما پاسخ درستی به نیاز من تا اواسط صفحه ندارد. صفحه را به سمت پایین اسکرول می‌کنم و در کمال ناباوری در انتهای مطلب، پاسخ خود را پیدا می‌کنم. این مشکل فقط برای من نیست، بلکه تمام مخاطبان واقعا حوصله این را ندارند که سایت شما را به صورت روزنامه و کتاب بخوانند.

این رفتار کاربران توسط گوگل به خوبی شناسایی شده و اخیرا اگر درباره موضوعی سرچ کنید، اولین نتیجه را که باز کنید، با یک متن هایلایت بنفش رنگ مواجه می‌شوید که گوگل فکر می‌کنم شما به دنبال آن بودید. 

خوب حالا شما این را می‌دانید. پس سعی کنید خودتان هم طوری بنویسید که حوصله مخاطب سر نرود. اگر قرار است محتوای طولانی بنویسد، حتما UX را رعایت کنید.

این مقدمه داستانی را برای شما گفتم که بدانید که قرار است درباره چه مشکل بزرگی با شما صحبت کنم.

برای داشتن یک محتوای کاربر پسند من 5 روش را به شما پیشنهاد می‌دهم.

2 اصل موثر برای تولید محتوای مناسب تجربه کاربری

قبل از هر چیز از شما خواهش می‌کنم تا پارادایم‌های بازاریابی سنتی را بشکنید.

قرار نیست ما یک پیام تبلیغاتی تلویزیونی یا برنامه رادیویی و امثال آن داشته باشیم. 

کلی مقدمه چینی کنیم و بعد آرام آرام به مخاطب خود بگوییم که ما چه چیزی را به شما منتقل می‌کنیم.

اصل اول: نام تجاری و پیا‌م‌های ما باید ثابت باشند.

همیشه نام تجاری و تمامی ملزومات برند شما مانند رنگ‌ها، فونت‌ها و پیام‌ها باید در کل سایت رعایت شود. یعنی تم شما باید همیشه و در تمام صفحات یکسان باشد. اگر ما نتوانیم یکدست و مرتب بودن خود را نشان دهیم، مخاطب واقعا نمی‌داند ما که هستیم.

کاربر وقتی وارد سایت شما می‌شود با خروجی عناصری مانند لوگوها، طرح‌ها، سبک سایت، رنگ‌ها، فونت‌های سفارشی و بروز باید مواجه شود. شما باید وقتی وارد شد نشان دهید که قابل اعتماد و منظم هستید.

سعی کنید صفحه شما کاملا بهینه باشد و از عناصری که باعث کند شدن سایت می‌شود به شدت پرهیز کنید. هم رتبه سئو شما کاهش پیدا می‌کند و هم اینکه واقعا کاربر خسته می‌شود و شما را ترک می‌کند.

نکته دوم اینکه کاربرانی که با موبایل وارد می‌شوند را هم دریابید. زیرا امروزه بیشترین بازدید برای این کاربران است. رابط کاربری به همراه تجربه کاربری به نظر من اول باید برای موبایل طراحی شده و سپس برای دسکتاپ باشد.

 

اصل دوم: وقتی کسی وارد صفحه می‌شود، باید توجه او را جلب کنیم.

تمام انرژی و تلاش خود را بکنید تا وقتی کسی وارد ساید شد، به شدت توجهش را جلب کنید.

در دیجیتال مارکتینگ و تمام کانال‌های ارتباطی باید سعی کنید به صورت بسیار واضح پیام خود را در ابتدا منتقل کنید.

وقتی بتوانید به محض ورود کاربر را جذب خود کنید، به راحتی می‌توانید به سرعت تمام آنچه را که نیاز است را به وی منتقل کنید.

5 نکته خیلی مهم برای ایجاد محتوای مناسب تجربه کاربری

به قول کمدین معروف جورج جسل: «به مردم آنچه می‌خواهند بدهید، خواهند آمد.» 

  1. همیشه سعی کنید فراتر از یک بروشور برای کاربر باشید. محتوایی را ارائه کنید که به شکل سنتی نمی‌توانستید آنرا منتشر کنید.
  2. از شر عناصر و محتواهای بیهوده و غیر واقعی خلاص شوید. سایت شما باید از نظر سرعت، زیبایی و رابط کاربری بسیار عالی به نظر برسد. سعی کنید عناصر غیر مهم را حذف کنید تا تمرکز کاربر را نگیرند. زیبایی،‌ سرعت و  در عین حال محتوای متنی موثر را با هم ترکیب کنید.
  3. سعی نکنید صفحات شما شامل همه چیز باشد. از اینکه همه چیز برای همه کس داشته باشید دست بردارید. سعی کنید روی موضوعات اصلی و تخصصی صحبت کنید و از اینکه روی آن موضوع کامل صحبت کنید نترسید. چیزهای اضافی در محتوا و اطراف آن قرار ندهید. لااقل اگر محیط صفحه قرار است چیزهای اضافی داشته باشد، برای هدایت کاربر مفید باشد. مثلا می‌توانید مخاطب را به صفحات مشابه و مفید دیگر هدایت کنید و پیشنهاد بدهید که مطلب مفید دیگری را هم بخواند.
  4. هر صفحه شما دقیقا مانند لندینگ پیج‌ها هستند. اگر شما موضوعی را سرچ کنید، غیر ممکن است صفحه اصلی سایت بالا بیاید. پس هر صفحه شما حکم لندینگ پیج را دارد. پس باید برای هر صفحه بهترین طراحی، بهترین محتوا و کاملترین داشته‌های خودتان را ارائه کنید.
  5. قبل از هر کاری تحقیق کنید که مشتریان شما به دنبال چه اطلاعاتی هستند. باید رویکرد تولید محتوای متنی شما انسان محور باشد، نه گوگل محور. باید بدانید مشتری یا مخاطب شما دقیقا به چه چیزی نیاز دارد، آن را به خورد وی بدهید. معمولا با تحقیق کلمات کلیدی می‌توانید به راحتی متوجه شوید که کاربر شما به دنبال چه چیزی می‌گردد.

خلاصه و چکیده مهم مقاله

اگر شما هم مثل من فقط به آخر مقاله مراجعه می‌کنید، این قسمت برای شما است.

ما در این مقاله به شما گفتیم که باید 2 اصل مهم برای محتوای مناسب تجربه کاربری را رعایت کنید:

  1. باید در همه صفحات سایت از تم اصلی و برند خود مانند فونت‌ها، رنگ‌ها و … به یک شکل استفاده کنید. صفحات را برای موبایل بهینه کنید و تجربه استفاده خوبی را رقم بزنید.
  2. وقتی کسی وارد سایت شما شد باید در همان نگاه اول توجه وی را جلب کنید.

همچنین 5 نکته مهم برای محتوای مناسب تجربه کاربری را باید در نظر بگیرید:

  1. وب سایت شما بروشور تبلیغاتی نیست
  2. از شر عناصر و محتواهای بیهوده و غیر واقعی خلاص شوید
  3. صفحات را خلوت کنید. لازم نیست صفحات شما شامل همه چیز برای همه کس باشد.
  4. با هر صفحه مثل لندینگ پیج برخورد کنید. چون در نتیجه گوگل تک صفحات شما باز می‌شوند.
  5. با تحقیق و بررسی روی کلمات کلیدی و مشکل مخاطبان،‌ محتوای مناسب بنویسید.

امیدوارم با مطالعه این مقاله کمکی به بهبود سایت شما ارائه شده باشد.

اگر شما محتوای یونیک و خاص نیاز دارید

و یا برای محصولات خود نیاز به بسته‌بندی دقیق و حرفه‌ای دارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.

اگر شما محتوای یونیک و خاص نیاز دارید

و یا برای محصولات خود نیاز به بسته‌بندی دقیق و حرفه‌ای دارید:

گفتگو با Chatgpt

سلام دوست عزیز. چطور می‌تونم کمک تون کنم؟