تاثیر محتوا در افزایش آگاهی برند

چگونگی برنامه ریزی و اجرای درست محتوا برای افزایش آگاهی برند

خانه » کسب و کار - دیجیتال مارکتینگ » چگونگی برنامه ریزی و اجرای درست محتوا برای افزایش آگاهی برند

افزایش آگاهی برند: امروزه با به وجود آمدن برند‌های متعدد در تمامی زمینه‌ها صاحبان مشاغل دریافتند که افزایش آگاهی و شناخت برند یکی از مهمترین و البته حیاتی‌تین هدف‌های بازاریابی است. مدیران کسب و کارها استراتژی‌های بازاریابی خود را به سمت برندینگ درست و اصولی تدوین می‌کنند و بر اجرای درست آن اصرار دارند.

وقتی که در بازارها برندهای بسیار متعددی وجود دارد، قطعا اگر بخواهند تا برند خودشان را متمایز نشان دهند، با یک چالش بسیار بزرگی رو‌به‌رو هستند.

یکی از مهمترین و موثرترین ابزارهایی که می‌تواند کمک برندینگ و آگاهی برند استفاده شود، تولید محتوا است. محتوایی که هم یونیک باشد و هم به صورت حرفه‌ای، حساب‌شده و با برنامه ریزی درست تولید شده باشد.

من امین بهرامی در این مقاله سعی خواهم کرد تا به تاثیر تولید محتوای موثر و هدفمند را برای افزایش آگاهی برند به صورت کامل بپردازم. از شما خواهش می‌کنم تا انتها مطالب را مطالعه بفرمایید. سعی کنید چیزی را از قلم نیدازید، زیرا خط به خط این مقاله برای شما مفید خواهد بود.

فهرست مطالب

تعریف اصولی اهمیت تولید محتوا در افزایش آگاهی برندگفتیم که تولید محتوای یونیک و اثر بخش، یکی از مهمترین و در عین حال مقرون‌به‌صرفه‌ترین ابزار دیجیتال مارکتینگ برای اهداف بازاریابی و برندینگ است.

تعریف اصولی اهمیت تولید محتوا در افزایش آگاهی برند

گفتیم که تولید محتوای یونیک و اثر بخش، یکی از مهمترین و در عین حال مقرون‌به‌صرفه‌ترین ابزار دیجیتال مارکتینگ برای اهداف بازاریابی و برندینگ است.

مهمترین هدف برندینگ در ابتدا Brand Awareness یا همان آگاهی برند است.

تعریف اصولی آگاهی برند یا Brand Awareness Brand Awareness یا آگاهی از برند، یعنی افراد چقدر با برند شما آشنا هستند و آن را می‌شناسند. یعنی میزان شناخت و آشنایی مخاطبان با برند شما.

تعریف اصولی آگاهی برند یا Brand Awareness 

Brand Awareness یا آگاهی از برند، یعنی افراد چقدر با برند شما آشنا هستند و آن را می‌شناسند. یعنی میزان شناخت و آشنایی مخاطبان با برند شما.

المان‌هایی که در یک برند همیشه مطرح هستند می‌توانند شامل رنگ‌ها، شعار برند یا اسلوگان (Slogan)، محصولات آن، خدمات آن، کیفیت بخش‌های آن و … که همگی جزئی از برند اورنس هستند.

همه مدیران و صاحبان کسب و کار می‌دانند که آگاهی از برند یک عامل بسیار مهم در موفقیت و پیشرفت همه کسب و کارها است. زیرا این آگاهی از برند است که می‌تواند برند آنها را از بقیه متمایز کند تا وقتی اشخاص به هر یک از المان‌های برند برخورد کنند، در ذهن آنها یک برند کامل و با کیفیت شکل بگیرد و برای خرید کالا یا خدمات تردیدی نداشته باشند.

به صورت کلی برند اورنس یا آگاهی برند به 2 دسته تقسیم می‌شود.

1 – آگاهی از نام برند یا Brand Name Awareness

2 – آگاهی از مفهوم برند یا Brand Concept Awareness

آگاهی از نام برند یعنی زمانی که افراد اسم برند شما را می‌شنوند، برای آنها بسیار آشنا خواهد بود. 

اما آگاهی از مفهوم برند کمی متفاوت‌تر است. وقتی اشخاص نام برند شما می‌شنوند، یک تصویر ذهنی از تمام مفاهیم برند شما در ذهن آنها نقش خواهد بست. یعنی برای مثال اگر شما اسم برند بنز را که بشنوید، به یاد کیفیت، اصالت، نوآوری، لوکس بودن و … خواهید افتاد. اما اگر اسم برند BMW‌ را بشنوید، اولین چیزی که در ذهن شما شکل می‌گیرد، سرعت و چالاکی در کنار اصالت و کیفیت بی اندازه نقش خواهد بست.

مدیران باید سعی کنند تمام ویژگی‌های خوب برند خود را در قالب برند کانسپت اورنس به ذهن مردم وارد کنند. 

تولید و ایجاد محتوا به راحتی‌ می‌تواند به مدیران کمک کند تا به راحتی به هر 2 این آگاهی از برند دست پیدا کنند.

مدیران می‌توانند برند خود را معرفی کنند، ویژگی‌های آن‌را نشان دهند، درباره خدمات خود صحبت کنند، وجه تمایز برند خود را به رخ بکشند و خلاصه ذهن مردم را به صورت کامل درباره برند خود آماده کنند.

این نکته را یادتان باشد که به دلیل تعدد برندهای بازار و شلوغی ذهن مشتریان،‌ آن برندی خوب می‌فروشد که بتواند در ذهن مخاطب در بالاترین جایگاه قرار بگیرد.

برای این کار شما 2 راه پیش رو دارید. یا همیشه تبلیغات کنید و مدام سرمایه‌های شرکت را خرج آگاهی از برند کنید و یا مدام تولید محتوا کنید و در تمامی پلت‌فرم‌ها و اینترنت با هزینه‌های بسیار ناچیز در مقابل تبلیغات در ذهن مخاطب قرار بگیرید.

خوبی محتوا نسبت به تبلیغات این است که محتوا همیشه هست و از بین نمی‌رود،‌ اما تبلیغات مقطعی است و مدت زمان دارد.

 

برای آگاهی برند باید تعریف هدف و مخاطب داشته باشید

برای شروع ابتدا باید اهداف بازاریابی را داشته باشید. سپس تعاریف بسیار دقیق و کار شده‌ای از اهداف برند خود را به صورت کتبی بنویسید. 

سعی کنید اهداف برند را از مهمترین  تا کم اهمیت‌ترین آنها بنویسد.

سپس بر اساس اهدافی که مشخص کردید باید به صورت واضح مشخص کنید که مخاطبان شما چه کسانی هستند. 

برای مشخص کردن مخاطبان خود باید دید دموگرافیک داشته باشید. یعنی مخاطبان شما در چه گروه‌های سنی هستند، خانم، آقا یا هر دو هستند. آیا مخاطبین شما عام هستند یا متخصص. مثلا مخاطب شما خانم‌های شاغل در گروه سنی 20 تا 40 هستند، یا مدیران دیجیتال مارکتینگ شرکت‌های بزرگ و … اگر برند شما در حوزه دیجیتال، فناوری و فضای آنلاین است، تعاریف مشخص دیگری هم باید لحاظ گردد. مثلا مخاطب شما لزوما از اندروید و لینوکس استفاده می‌کنند و … 

در بخش بعدی باید مشخص کنید مخاطبین شما چه علایقی دارند،‌ چه رفتارهایی دارند، چه نیازهایی دارند، چه مشکلاتی دارند که برند شما آنرا حل می‌کند، چه مشکلاتی دارند که به آن فکر نکردند و خلاصه درک درست و کاملی از آنها باید داشته باشید.

در آخر باید برای تقویت وفاداری مشتریان هم برنامه‌ای داشته باشید.

بعد از اینکه مخاطبین خود را به خوبی شناختید، باید سعی کنید پیام‌های درست و اصولی بر اساس همه مواردی که گفته شد برای آنها داشته باشید.

در نهایت باید بتوانید از طریق تحقیقات بازار، روش‌های نظر سنجی و … سعی کنید میزان اثر بخشی برنامه خود را مشخص کنید.

استفاده از دیجیتال مارکتینگ برای آگاهی برند

استفاده از دیجیتال مارکتینگ برای تولید محتوا در برندینگ

حالا شما یک برنامه و استراتژی کامل از برندینگ و آگاهی برند در اختیار دارید. یکی از قوی‌ترین روش‌هایی که می‌توانید به آن‌ها عمل کنید، دیجیتال مارکتینگ است.

تولید محتوا و سئو یکی از بازوهای اصلی دیجیتال مارکتینگ است. زیرا با استفاده از آنها می‌توانید در پلت‌فرم‌های آنلاین به راحتی محتوای خاص خود را بر اساس گایدلاین برند خود ایجاد کرده، آن‌ها را آنالیز کرده و به راحتی استفاده کنید.

همچنین ابزارهایی مثل SMS مارکتینگ، ایمیل مارکتینگ، CRM، بلاگ و … ارتباط موثری با مخاطب برقرار کنید و با شبکه‌های اجتماعی کاربر را درگیر کرده و Engagement بالایی ایجاد کنید.

محتواهایی که تولید می‌کنید باید خاص کانال دیجیتال مارکتینگ شما باشد. یعنی برای سایت، سوشال مدیا و … باید کمی فرق داشته باشند.

برای بهینه‌سازی محتوای سایت و بلاگ خود باید سئو را اجرا کنید.

برای شبکه‌های اجتماعی حضور و تداوم موثر به همراه تبلیغات باید انجام شود.

بهتر است محتوای متنی سایت و بلاگ خود را از پیش سئو شده و بهینه شده تولید کنید تا متخصص سئوی شما بر روی فرایند‌های دیگر سئو کار کند و وقت و انرژی سازمان هدر نرود.

استراتژی‌های تولید محتوا برای آگاهی برندهابرای تولید محتوا در همه زمینه‌ها باید استراتژی داشت. برای هدف اصلی آگاهی برند هم باید استراتژی دقیق و خاصی داشت که در ادامه به آن می‌پردازم.

استراتژی‌های تولید محتوا برای آگاهی برندها

برای تولید محتوا در همه زمینه‌ها باید استراتژی داشت. برای هدف اصلی آگاهی برند هم باید استراتژی دقیق و خاصی داشت که در ادامه به آن می‌پردازم.

زمانی که تولید محتوا می‌تواند به یک ابزار موثر برای آگاهی برند شما باشد، پس باید بر اساس اهداف و مخاطبینی که در قسمت قبل به آن اشاره کردم و آن‌را نوشتید یک برنامه استراتژی درست و اصولی ایجاد کرد.

باید سعی کنید اهداف خود را با یک نقشه درست با استفاده از محتواهایی که تولید می‌کنید به مخاطبینی که می‌شناسید و مشکلات و خواسته‌های وی را درک کردید ارائه کنید.

هرگز نباید در ابتدا به اصل مطلب بپردازید. زیرا مخاطب شما از همان اول متوجه تجاری بودن پیام شما شده و هرگز دیگر شما را دنبال نخواهد کرد.

باید سعی کنید در ابتدا ارزش ایجاد کنید. محتوای ارزشمندی تولید کنید که مخاطب را به درک عمیقی از مشکل و راه حل آن برساند.

برای مثال شما شرکت لبنیات کاله هستید. برای شروع هرگز نباید از محصول خود را در فضای دیجیتال معرفی کنید. شما اول از همه باید ابتدا بستر را آماده کنید. باید‌ها و نباید‌ها را بگویید. آموزش‌هایی که بعدا برای استفاده از محصول شما نیاز می‌شوند را ارائه کنید. بعد از گذشت مدتی آرام آرام در مورد مشکلات آنها صحبت کنید،‌ راه‌حل‌ها را بدهید و در انتهای مسیر محصول خود را معرفی کنید. شما باید ابتدا اعتماد مردم را نسبت به برند خود جلب کنید تا بتوانید به هدف خودتان برسید.

برای مثال شرکت کاله در بلاگ خودش آموزش آشپزی دارد. برند‌های زیر مجموعه کاله اصلا نه رستوران هستند، نه کتاب آشپزی می‌فروشند و … آنها مواد غذایی می‌فروشند. پس ابتدا مخاطب خود را آماده می‌کنند و سپس بر روی محصولات خودشان مانور می‌دهند.

برای تدوین استراتژی آگاهی برند خود می‌توانید تولید محتوای آموزشی، سرگرمی، اطلاع‌رسانی و … طراحی و ترویج دهید.

یادتان باشد همه این محتواهای شما باید بتوانند پیام درستی را به مخاطب منتقل کرده و او را به درک عمیق و اصولی از محتوایی که ایجاد کردید برساند. کاری که من سعی دارم در این مقاله به آن برسم.

استراتژی شما باید برای بخش‌ها و کانال‌های مشخص شده ایجاد شوند. وب سایت، بلاگ سایت، شبکه‌های اجتماعی به تفکیک، سایت‌های ویدیویی مثل آپارات و یوتیوب،‌ متن ایمیل‌ها، پیامک‌ها  و … تبلیغات رسانه‌های سنتی هم در آن باید دیده شوند.

استفاده از دیجیتال مارکتینگ برای تولید محتوا در برندینگاستراتژی، ابزارها، اهداف و مخاطب شما مشخص شدند. حال باید به صورت هوشمندانه با استفاده از دیجیتال مارکتینگ به آنها برسید.گفتیم که دیجیتال مارکتینگ ابزارهای در دسترس متعددی دارد که بر اساس نیازتان می‌توانید از همه یا برخی از آنها هوشمندانه برای آگاهی برند خود استفاده کنید.

استفاده از دیجیتال مارکتینگ برای تولید محتوا در برندینگ

استراتژی، ابزارها، اهداف و مخاطب شما مشخص شدند. حال باید به صورت هوشمندانه با استفاده از دیجیتال مارکتینگ به آنها برسید.

گفتیم که دیجیتال مارکتینگ ابزارهای در دسترس متعددی دارد که بر اساس نیازتان می‌توانید از همه یا برخی از آنها هوشمندانه برای آگاهی برند خود استفاده کنید.

در دل استراتژی آگاهی برند خود باید استراتژی دیجیتال مارکتینگی هم ایجاد کنید که بر اساس خصوصیات برند،‌ پیام‌های برند و .مخاطبین طراحی شود.

با استفاده از سئو و تبلیغات کلیکی PPC به همراه تبلیغات موثر در شبکه‌های اجتماعی، به سرعت برای برند خود کار کنید و محتواهای تولید شده را عرضه کنید.

یادتان باشد حضور موثر شما در وب می‌تواند اعتبار برند شما تضمین کند.

تحلیل و ارزیابی تولید محتوا شما به صورت مستمر برای آگاهی برند خود محتوا تولید کنید، بعد از مدتی باید بررسی کنید که آیا این محتواها موثر بودند یا نه.به آگاهی برند شما کمک کردند یا نه فقط هزینه کردید و نتیجه‌ای نداشته؟

تحلیل و ارزیابی تولید محتوا 

شما به صورت مستمر برای آگاهی برند خود محتوا تولید کنید، بعد از مدتی باید بررسی کنید که آیا این محتواها موثر بودند یا نه.

به آگاهی برند شما کمک کردند یا نه فقط هزینه کردید و نتیجه‌ای نداشته؟

اینجاست که با استفاده از ابزارهای تحلیلی مثل آنالیتیکس گوگل می‌توانید آنها را بسنجید.

این خیلی مهم و حیاتی است، باید ببینید راهی را که تا الان رفتید درست بوده یا نه.

روش‌های تحلیل شامل بررسی ترافیک وبسایت، نرخ تعامل در شبکه‌های اجتماعی، تحلیل بازخورد مشتریان و بررسی داده‌های تبدیل می‌شود. همچنین، ارزیابی مداوم محتوا با استفاده از ابزارهای تحلیلی مدرن می‌تواند در شناسایی روندها و الگوهای رفتاری مخاطبین کمک کند. این اطلاعات برای تصمیم‌گیری‌های آگاهانه در مورد تغییرات و بهبودهای لازم در استراتژی‌های تولید محتوا ضروری است. تحلیل و ارزیابی دقیق تولید محتوا به برندها کمک می‌کند تا از سرمایه‌گذاری‌های خود در زمینه تولید محتوا حداکثر بازدهی را کسب کنند و مطمئن شوند که تلاش‌های آن‌ها برای افزایش آگاهی برند به نتیجه می‌رسد.

چگونه محتوا می‌تواند بر آگاهی برند تأثیر بگذارد؟قطعا مهم‌ترین ابزاری که می‌تواند برند شما را بشناساند محتوای آن است. یک لوگو و رنگ رو لعاب که نمی‌تواند پیام کاملی به مخاطب بیان کند. فرض کنید شما یک ماه لوگو و نام برند خود را روی بیلبورد شهر بزنید. مردم چیزی جز اسم و ظاهر لوگوی شما نخواهند دانست. فقط آگاهی از نام برند خواهند داشت.

چگونه محتوا می‌تواند بر آگاهی برند تأثیر بگذارد؟

قطعا مهم‌ترین ابزاری که می‌تواند برند شما را بشناساند محتوای آن است. یک لوگو و رنگ رو لعاب که نمی‌تواند پیام کاملی به مخاطب بیان کند. 

فرض کنید شما یک ماه لوگو و نام برند خود را روی بیلبورد شهر بزنید. مردم چیزی جز اسم و ظاهر لوگوی شما نخواهند دانست. فقط آگاهی از نام برند خواهند داشت.

اما وقتی محتوا به شکل درست، اصولی و با استراتژی تولید و منتشر شود، قطعا یک تصویر بسیار واضح از برند شما را به مخاطب منتقل می‌کند. زیرا شما داستان برند خودتان را تعریف کردید و سعی کردید تا با مخاطب ارتباط موثر و عمیقی ایجاد کنید.

اگر مایل هستید مقاله استوری تلینگ را مطالعه کنید.

وقتی ارتباط شما با مخاطب به صورت محکم و پایدار ایجاد شود، شما مشتری‌های وفادار خواهید داشت. برندهای امروزی دیگر بر اساس کیفیت و سایر عوامل رقابتی دیگر نمی‌فروشند. آنها فقط بر اساس احساس وفاداری مشتری خود می‌فروشند.

چه نوع محتوایی برای افزایش آگاهی برند موثر است؟اول از همه باید عرض کنم که نمی‌شود یک نسخه برای این سوال پیچید. هر برندی ممکن است نوع محتوایی که باید به کار بگیرد با برندهای دیگر فرق داشته باشد.

چه نوع محتوایی برای افزایش آگاهی برند موثر است؟

اول از همه باید عرض کنم که نمی‌شود یک نسخه برای این سوال پیچید. هر برندی ممکن است نوع محتوایی که باید به کار بگیرد با برندهای دیگر فرق داشته باشد. برای مثال اگر گروه برندهایی بیشتر به صورت محتواهای ویدیویی فعالیت دارند، شما نباید از آن غافل شوید. همه اینها توسط استراتژیست محتوای شما قطعا مشخص می‌گردد.

اما به صورت کلی و موثر باید انواع محتوایی را استفاده کنید که مستقیم با نیازها، علایق و ارزش‌های مورد نظر مخاطب هم راستا باشد.

این محتواها باید بر اساس اهداف شما درقالب‌ها پست بلاگ، ویدئو، پادکست، اینفوگرافی، پست‌های شبکه‌های اجتماعی، مقالات ارسال شده به سایت‌های دیگر و هر فرمی که شما فکر می‌کنید باشد.

کلید موفقیت شما در این است که دقیقا محتوای مورد نظر را در نوعی منتشر کنید که مخاطب شما آنجا است. معمولا بلاگ پست و شبکه‌های اجتماعی به صورت ثابت برای همه برندها استفاده می‌شود. سایر انواع محتوا را باید بررسی کنید.

 

من در این مقاله چه گفتم و چه نتیجه‌ای می‌گیریم؟

من در این مقاله سعی کردم ابتدا آگاهی برند را برای شما تعریف کنم. پس از آن از اهمیت آن گفتم و برای رسیدن به آن روش‌ها و استراتژی‌هایی را بیان کردم که در نهایت باید با ابزار تولید محتوا به آن برسید.

یادتان باشد، باید داستان برند خودتان را داشته باشید و همیشه جلوی چشم مخاطبین شناخته شده خود باشید.

 

سوالات متداول

چگونه محتوا می‌تواند به افزایش آگاهی برند کمک کند؟

محتوا با ارائه اطلاعات ارزشمند و جذاب، تعامل با مخاطبین و بهبود دیده شدن در شبکه‌های اجتماعی و موتورهای جستجو به افزایش آگاهی برند کمک می‌کند.

چه نوع محتوایی برای برندینگ موثر است؟

محتوایی که مستقیماً با علایق و نیازهای مخاطبین همسو باشد، از جمله محتوای آموزشی، تعاملی، الهام‌بخش و سرگرم‌کننده، برای برندینگ موثر است.

آیا شبکه‌های اجتماعی برای افزایش آگاهی برند مهم هستند؟

بله، شبکه‌های اجتماعی نقش مهمی در افزایش دیده شدن و تعامل با مخاطبین دارند و می‌توانند به طور قابل توجهی بر آگاهی برند تأثیر بگذارند.

چگونه می‌توان استراتژی تولید محتوا را برای یک برند طراحی کرد؟

استراتژی تولید محتوا باید با توجه به اهداف برند، شناخت مخاطبین و نیازهای بازار طراحی شود و شامل انواع محتوا برای کانال‌های مختلف ارتباطی باشد.

چه روش‌هایی برای اندازه‌گیری اثربخشی محتوا وجود دارد؟

اندازه‌گیری اثربخشی محتوا می‌تواند شامل تحلیل ترافیک وبسایت، نرخ تعامل در شبکه‌های اجتماعی، تحلیل بازخورد مشتریان و بررسی داده‌های تبدیل باشد.

اگر شما محتوای یونیک و خاص نیاز دارید

و یا برای محصولات خود نیاز به بسته‌بندی دقیق و حرفه‌ای دارید:
bahraminezhad

کانال تلگرام

آموزش سئو، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.

اگر شما محتوای یونیک و خاص نیاز دارید

و یا برای محصولات خود نیاز به بسته‌بندی دقیق و حرفه‌ای دارید:

گفتگو با Chatgpt

سلام دوست عزیز. چطور می‌تونم کمک تون کنم؟